• باشگاه سوارکاری سمنگان

دوره های آموزش سوارکاری

راهنمای آزمون مقدماتی آموزش سوار
راهنمای آزمون مقدماتی آموزش سوار،بخشی است از روند راهنمایی شاگردان در آزمون مقدماتی مربی گری.این روند شامل مرحله اول، دوم ( آمیزه ای از آزمون های سواری و سواری امن در جاده ها )، مرحله سوم، سواری و کتاب های مدیریت استبل است.هدف از راهنمای آزمون مقدماتی آموزش، آموزش هنر است.ممکن است فرامین مختلفی صادر کرد و ادعای مربی گری داشت ولی برای آموزش نونهالان به منظور ارتقاء سطح دانش آنها به تمرین، مهارت، فن و دانش نیاز است.اهمیت مربی گری را هیچ گاه نباید دست کم گرفت.آنچه از معلمان می آموزیم به دیگران منتقل کرده و آموخته ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.موفقیت در آزمون مقدماتی آموزش سوار، مستلزم داشتن دانش عملی و تجربه ای است که در اثر ساعت ها تمرین و ممارست به دست آمده است.باشگاه سوارکاری سمنگان ارائه دهنده آموزش فشرده سوارکاری و پرش, آموزش سوارکاری بلندمدت اصفهان و .. می باشد.

آموزش سوار

روش آموزش
هر مربی شخصیتی خاص دارد و روش متفاوتی برای تدریس و راه و فضایی متفاوت برای تدریس انتخاب می کند.نوع آموزش با توجه به نوع شاگردان، فرق میکند.نحوه آموزش داوطلبین شرکت در آزمون که اصل بر موفقیت در آزمون ها است، با مبتدیانی که هفتگی به سواری می آیند، تفاوت دارد.هر نوع کلاسی همانند-آموزش گروهی، خصوصی، پرش، تسمه گردان و سخنرانی هایی درباره مدیریت اصطبل-روش خاص خود را دارد.
نکاتی درباره آموزش
دیگر مربیان، مربی خود و آنانی که قبلا شاگردشان بودید، را ارزیابی کنید.بی طرفانه، فهرستی از خصوصیات مثبت و منفی آن ها، روش آموزش، روشی که باعث پیشرفت شما شده و جنبه های بازدارنده آن ها را تهیه کنید.برخی از نکات مثبت می توانند، اشتیاق، مثبت بودن، منظم بودن، اعتماد به نفس دادن، سازندگی، منتقد بودن، تشویق کردن، را در شما افزایش دهد.طبیعی است که همه شاگردان روی نکات مثبت و منفی متفق القول نیستند ولی این باعث می شود که دقیق و موشکافانه به مربیان و روش های تدریس آن ها چشم بدوزید.
دروس   
به منظور تامین خواسته شاگردان در سطوح مختلف آموزش باشگاه های سوارکاری با برگزاری دوره های مختلف، آنان را برای شرکت در کلاس ها مخیر میکنند.ممکن است شاگردی نیاز به کلاس های فشرده و خصوصی داشته، دیگری نیاز به شرکت در آموزش های گروهی داشته، سوارکاری در پی تقویت خود در امر پرش با اسب باشد در حالی که دیگری به دنبال درساژ است. هر یک از انواع این نحوه آموزش برای کمک به شاگردان برای پیشرفت و تامین نیازهای آنان است.
اهداف آموزش
هدف از آموختن بالا بردن سطح دانش در مورد موضوعی خاص و افزایش مهارت است.هرچه بیشتر یاد بگیریم اعتماد به نفسمان به هنگام سواری، اسبداری و هدایت اسب روی زمین بیشتر میشود.
1-توانایی شاگرد:
سطح آموزش شاگرد میتواند برای تدریس سواری و مدیریت اصطبل، موثر باشد. آمادگی جسمانی و توانایی سوار تعیین کننده طول مدت کلاس، ساختار و نحوه آن همانند: تسمه گردان، خصوصی و یا گروهی باشد.
2-خواسته و هدف شاگرد:
ممکن است فقط بر مبنای خواسته شاگرد-شرکت در مسابقه، شرکت در آزمون-برنامه آموزشی تدوین شود. ممکن است شاگردی روی موضوع خاصی همانند درساژ پافشاری کند.
3-امکان برگزاری کلاس:
گاه ممکن است کلاس برگزار نشود. به عنوان مثال اگر زمین را آب گرفته و یا یخبندان باشد، در این صورت مربی باید در همین راستا کلاسی جایگزین کند.
نوع کلاس
انواع کلاس ها عبارتند از:
-خصوصی یا نیمه خصوصی
-گروهی
تسمه گردان
-آموزش سوار در حالی که اسب دستگردان می شود.
-کار در صحرا
-مدیریت اصطبل
هریک از این کلاسها دارای فواید و مضاری برای شاگرد، مربی و اسب هستند.

آموزش مبتدی ها
تدریس به مبتدی ها از مهم ترین قسمت های آموزش است و این کلاس ها اولین برخورد کودکان و بزرگسالان مبتدی با اسب است که میتواند مشوق آن ها برای ادامه بوده یا آن ها را دلزده کند.
مبتدی ها  
مهم ترین نکته در اولین درس، ایمنی و لذت بردن است. در ابتدا ممکن است شاگردان نگران باشند ولی اگر مربی نکات ایمنی را به درستی رعایت کند، اعتماد به نفسشان به تدریج بالا می رود. این کلاسها بر روی همه مبتدی ها و یا حتی آنانی که پس از مدتی کنار گذاشتن سواری دوباره برگشته اند دریچه به سوی زندگی آینده شان می گشایند.از آنجا که کلاسهای مدیریت اصطبل، مبتدیان را با جنبه های ناشناخته اسب و اسب داری آشنا میکند، برای آن ها جالب است و آن ها را به طرف اسبداری سوق می دهد.
مربی
مربی باید اعتماد به نفس بدهد، فضا را مناسب کند، علاقه مند باشد و دیگران را به خود جذب کند. حوصله و درک از واجبات تدریس به مبتدی ها است.ممکن است شاگرد توانایی آنچنان پیشرفت سریع مورد نظر مربی را نداشته باشد، در این صورت بی حوصلگی و پرخاشگری باعث سرخوردگی نوآموز می شود.مطالب به زبان هرچه ساده تر، کامل و بدون پیچیدگی، مرحله به مرحله باید تشریح شود.مربی همواره باید خود را به جای شاگردان گذاشته از چشم آنان نگریسته و خود را علامه دهر نداند. آنچه به نظر مربی بدیهی است در چشم شاگردان جدید و نامانوس است.
پوشاک
باشگاه سواری به هنگام ثبت نام باید شاگردان را از پوشش صحیح و لوازم مورد نیاز مطلع کند. مربی باید به هنگام شروع درس، لباس ها را بازدید کند.
نکته: قبل از به سر گذاشتن کلاه، از سلامت و اندازه بودن آن اطمینان حاصل کنید. پاشنه و کف چکمه ها باید محکم و ساق هایشان نرم باشد. شلوار باید اندازه بوده و قسمت داخل آن درز و یا چاک نداشته باشد. دستکش ها برای حفاظت از دست لازمند. اگر ژاکت پوشیده شده، دکمه هایش بسته باشند. در این مرحله شلاق لازم نیست.
اسب
انتخاب اسب مناسب برای مبتدی ها بسیار مهم است. اسب و یا اسبچه مناسب قد و بالای سوار باشد. برای چند درس اولیه، اسبی آرام مناسب است ولی پس از آن اسبی لازم است که بیشتر به جلو باشد. پس از این که سوار توانست اثرها را به کار بگیرد، به اسبی حساس تر و به جلوتر نیاز است.زین باید سالم و کاملا اندازه اسب وسوار باشد. استفاده از بالشتک روی زین و پد زیر آن، تا اندازه ای محافظ کمر اسب خواهد بود. آبخوری و دستجلوی ساده باشند و بند گردن اسب فراموش نشده باشد.
اولین درس
کلاس اول کودکان 10 تا 12 ساله نمی توانند به خوبی متعادل بمانند، در حالت دستگردان برگزار می شود.مدت این کلاسها معمولا نیم ساعت است تا سوار از نظر جسمی کمی آماده و در نتیجه متعادل تر شده باشد. بهتر است کلاس ها در هفته دو بار باشد که کلاس یکبار درهفته از نظر جسمی برای شاگردان مناسب نیست.
نکته: هیچ گاه از عقب به اسب نزدیک نشوید. او در طبیعت شکار است و هر آنچه که از پشت به او نزدیک می شود، شکارچی فرض می کند.
ورود به میدان
باید برای ورود به میدان اجازه گرفته شود. باز کردن ناگهانی در، می تواند باعث یکه خوردن دیگر اسب ها شده و یا ورود بی خبر باعث تصادم.
سوار شدن
مربی چگونگی سفت کردن تنگ ( از هر دو طرف ) و پایین زدن آرام رکاب ها و اندازه کردن رکاب ها-به اندازه طول دست کشیده شده-را آموزش میدهد.برای سوارهای مبتدی پلکان سوار شدن لازم است چرا که هنور به اندازه کافی جسمشان آمادگی ندارد و یا فرز نیستند که بتوانند خود و یا با کمک کسی که ایشان را گرفته سوار شوند.
سوار شدن صحیح
دستجلوها را به همراه مقداری از یال به دست چپ بگیرید. ساعد خود را روی قاچ جلو قرار دهید، آن را نگیرید. پای چپ را داخل رکاب قرار دهید ( مبتدی ها گاه اشتباه کرده و پای راست را داخل رکاب می گذارند ) پنجه را پایین بگیرید تا به شکم اسب ضربه نزنید.به آرامی خود را بالا کشیده روی زین بنشینید. هرگز به روی پشت اسب نپرید. در حالی که پایتان داخل آهن رکاب است، رکاب ها را اندازه کنید و سوار تنگ را سفت کرده دستجلو بگیرند.
حالت سوار روی اسب
سوار باید به درستی روی زین بنشیند. مهم این است که سوار از همان ابتدا وزنش را به درستی روی زین تقسیم کند، و آمادگی جسمی خود را هرچه بیشتر توسعه دهد.
یورتمه
پس از 15 تا 20 دقیقه، بسته به وضعیت سوار در قدم، می توان برای آشنایی سوار اسب را چند شلنگی یورتمه برد. در این مرحله یورتمه نشسته است زیرا در این مرحله برای سوارهماهنگی حرکت های یورتمه آزاد، مشکل است.
پیاده شدن
باید هر دو پا را از رکاب ها خارج کرده و سپس پای راست را بدون برخورد از پشت اسب رد کنید. رکاب ها را بالا زده و دستجلو برای دستگردان اسب از روی سر او به پایین بیایید. در حالی که سر اسب به طرف ورودی است اسب را به اصطبل برگردانید.
دومین درس
شاگرد باید زیر نظر مربی اسب را از اصطبل به میدان بیاورد. در حالی که سوار مشغول سفت کردن تنگ است باید بداند که بعضی از اسب ها، دوست ندارند تنگشان زیادی سفت شود. سوار اسب شده و حرکت های انتقالی مسقیم و معکوس از ایست به قدم و قدم به ایست را انجام داده و کمی یورتمه نشسته در حالی که سوار قاچ جلو را گرفته انجام دهید.کمی قدم بی رکاب کار کرده و رکاب ها را به صورت ضربدری جلوی زین بالا می زنیم.ادامه تمرین را با نرمش های کششی برای قوی تر شدن عضلات و تاندوم ها ادامه دهید. از هر نوع نرمش خشن به خصوص در ناحیه نشیمن بپرهیزید که باعث انقباض می شود و خطرناک است.پس از خامه کلاس پیاده شده و به کمک مربی اسب را به اصطبل برگردانید.
سومین کلاس
بیشتر وقت این کلاس به مرور دروس دو کلاس قبلی سپری می شود. حالت نشست سوار باید اصلاح شود.در ایست باید بعضی از نرمش های کششی همانند بلند کردن پاها و دادن به جلو را تمرین کنید.کمی یورتمه نشسته بی رکاب، سوار دستجلوها را گره زده رها کنید و با هر دو دست قاچ جلو را بگیرید.از مربی بخواهید تا راه چگونه با استفاده از کمک های طبیعی اسب در گام قدم در گوشه های مانژ و یا مربعی که برایش معین کرده اید، اسب را به راست و چپ هدایت را به شما آموزش بدهد. در این حالت کنار گردن اسب قدم زده و در صورت لزوم او را هدایت کنید.
یورتمه آزاد
بسته به میزان پیشرفت و توانایی سوار از جلسه سوم می توان یورتمه آزاد را آموزش دید.حرکت یورتمه آزاد برای راحت تر کردن سواری اسب و سوار و در عین حال برداشتن وزن روی یکی از اریب ها از روی پشت او برای استراحت آن قسمت است.سوار در یورتمه نشسته با آهنگ حرکت اسب آشنا می شود. مربی درباره جدا شدن از روی زین روی یکی از اریب ها و برگشت هرچه نرم تر توضیح می دهد.سوار باید حرکت را ابتدا در ایست تمرین کند.