نکاتی درباره آموزش سوارکاری

نکاتی درباره آموزش سوارکاری

نکاتی درباره آموزش سوارکاری

اگر چه نرمش ها را می توان به تمام سوارکاران در هر زمانی آموزش داد و اصلاح کننده ی حالت آنها روی اسب است ولی، انتخاب نرمش مناسب و درخور، در زمان مناسب برای اسب و سوار مفیدتر بوده باعث حسن شهرت مربی می شود.

مربی باید حس تشخیص عضو مشکل آفرین، منبع و راه آن را در خود هرچه بیشتر تقویت کند. اگر نرمشی باعث نرمی مفاصل پای سوار می شود در حالی که شانه هایش منقبض و تحت فشارند آن نرمش مفید نیست. همچنین نرمشی خاص ممکن است راه را برای رفع بسیاری مشکلات هموار کند. نرم و هرچه بیشتر ساخته و پرداخته کردن ناحیه لگن خاصره ( نشیمن گاه ) انقباض را از ناحیه کمر، گردن و سر سوار و صد البته ران ها، می زداید.

در طول یک کلاس زیاد انجام نرمش های روی اسب را از سوار نخواهید. جدای از امکان درد و فشار، ممکن است سوار خسته بشود و احساس کند به اندازه کافی پیشرفت نکرده است. سوار انتظار ندارد تمام مدت کلاس را علی رغم مورد نیاز بودن، به نرمش بگذارد. بنابراین انتخاب دو و یا سه نرمش مفید باعث افزایش کارایی است.

مربی باید با مشاهده، مشاهده و باز هم مشاهده و زیر نظر داشتن کلاس ها، و سوال از دیگر مربیان، هرچه بیشتر سطح آگاهی و بینش فرد را بالاتر ببرد.

مربی باید بیاموزد که چگونه عضو مشکل زا مثل شانه ها، نشیمن و یا گردن منقبض را تشخیص بدهد. به هنگام تدریس نرمش ها، مشاهده و تجربه بسی ضروری هستند.

تیر های روی زمین

تیرها کمک های مفیدی برای آموزش هستند. آن ها جنبه های آموزش را متنوع کرده و راه های متفاوتی برای کلاس های کار زمینی و پرش پیش رو می گذارند.

چیدن تیر های روی زمین در میدان به دو دلیل است: برای کار اسب روی آن ها در گام های مختلف و به عنوان راهنما برای اشکال مختلف تمرین.

تیر های روی زمین

تیرها کاربرد های مختلفی دارند و کمک می کنند تا اسب و سوار پیشرفت کنند. تیرها کاربرد های مختلفی دارند:

  • سوار را با آهنگ حرکت، تعادل، تحرک و مستقیم بودن اسب آشنا می کند.
  • دروس را متنوع می کند.
  • برای شروع کار پرش از آن ها استفاده می شود.
  • سوار را برای تسلط بر اسب و هدایت آن، هشیار و تواناتر می کند.
  • آهنگ حرکت اسب، تعادل، نرمش و هماهنگی اسب را بهتر می کند.
  • جسم اسب را آماده تر و عضلاتش را ساخته و پرداخته می کند.
  • گام های اسب را اصلاح کرده و او را وامی دارد با احتیاط گام بردارد.
  • برای آموزش جمع و باز کردن شلنگ ها.
  • اسب را وامی دارد، کمر و کل اندام خود را کشیده و کمانی کند و زاویه مفاصل خرگوشی اش بیشتر.
  • تمرین مفیدی برای کار روی زمین و پرش هستند.

نکاتی درباره آموزش سوارکاری

نکاتی درباره آموزش سوارکاری

فواصل

وقتی چند تیر با هم به کار گرفته می شوند، مثلا تیر هایی برای گام یورتمه، باید آن ها را به فواصل معین از یکدیگر قرار داد. این فواصل با توجه به موارد زیر تعیید می شوند:

1. قد و قواره اسب یا اسبچه : اسبچه ها و اسب ها با توجه به قد و قواره شان، طول شلنگ های متفاوتی دارند.

2. گام : هرچه اسب سریع تر می شود، طول شلنگ هایش بیشتر می شوند. فواصل بین تیر ها در ابتدا همان اندازه معمولی است که برای اسب ها و اسبچه ها به کار می روند.

در کلاس هایی که اسبچه ها و اسب ها با هم شرکت دارند، فاصله میان تیرها بر مبنای شلنگ اسب ها تنظیم می شوند. برای اسبچه ها با گذاشتن شلنگی در میان تنظیم شلنگ هایشان با فواصل، ساده تر است.

فواصل بین تیرها باید صحیح باشند تا، امینت و اعتماد به نفس آن ها را تامین کنند. اگر فواصل صحیح نباشند تیرها خطرساز می شوند. ممکن است اسب پاهایش را روی تیرها بگذارد و سکندری برود و بترسد. ممکن است از روی تیرها پریده و یا از حرکت روی آن ها خودداری کند.

اندازه کردن فواصل

برای تنظیم فواصل بین تیرها، معمولا مربی بین آن ها را گام می زند. معمولا فاصله هر شلنگ انسان معمولی یک متر است. خانم های کوتاه قد باید کمی شانگ هایشان را بکشند و مردان بلند قد کمی آن ها را کوتاه تر کنند.

فواصل تقریبی عبارتند از :

یک شلنگ انسان بین دو تیر برای قدم، یک و نیم شلنگ انسان برای یورتمه. یک شلنگ بردارید بطوری که فاصله پاشنه پای جلو تا پنجه پای عقب یک متر باشد. این روش اندازه گیری تقریبا دقیق است.

روش به کارگیری تیرها

تیر ها را باید به تدریج در طول کلاس به کار گرفت.

  • با تک تیری در میان میدان، نزدیک نقطه E یا B شروع کنید. تیر را روی خط حصار نگذارید. سوار نمی تواند اسب را مستقیم به وسط تیر هدایت کند.
  • از سوار بخواهید از روی تیر با گام قدم رد شود.
  • تیر دیگری به فاصله ی 2/70 متر از تیر اول روی زمین قرار بدهید. این فاصله برای حرکت روی آن ها با گام قدم و یا یورتمه مناسب است. سوار می تواند با گام قدم از روی این موانع رد شده و سپس در ادامه، از روی آن ها با گام یورتمه بگذرد.
  • تیر ها را به فواصل نزدیک تر از 90 سانتی متر قرار ندهید. ممکن است اسب را تشویق کنید از روی آن ها بپرد.

روش استفاده از تیرها برای کار در گام یورتمه

بیشتر کار روی تیر های روی زمین در گام یورتمه است. اگرچه سوار ابتدا با گام قدم تمرین می کند تا بتواند واکنش اسب را ارزیابی کند، ولی فایده اصلی ناشی از کار در گام یورتمه است.

– تیر سومی با فاصله 1/40 متر به دو تیر دیگر اضافه شده که صرفا برای کار یورتمه هستند.

معمولا برای کار سواران مرحله مقدماتی و تازه کار سه تیر برای کار یورتمه در نظر گرفته می شوند. اگر سوار نتواند اسب را جلو بیاندازد، ممکن است تحرک اسب کم شده و روی تیر ها اگر تعدادشان زیاد شد، سکندری بخورد.

– برای سواران پیشرفته، تیر ها را می توان تا 5 افزایش داد. ابتدا تیر چهارم و پس از آن پنجم به فاصله 40/1 متر به سه تیر دیگر افزوده می شوند.

-معمولا فرقی بین استفاده از چند تیر فرد مثلا 3 و یا تعدادی از تیرها نیست که البته استفاده از تعدادی تیر فرد معمول است. اگر تیر اول را در وسط میدان نزدیک حروف E یا B می گذاریم، دو تیر دیگر را در طرفین آن با فاصله مساوی قرار می دهیم.

تنوع

اگر چه طول شلنگ های اسب هایی با قد و قواره یکسان، هم اندازه است ولی امکان دارد طول شلنگ های همین اسب ها با هم متفاوت باشد. طول شلنگ ها ممکن است تحت تاثیر :

  • ساختار: طول شلنگ های بعضی از اسب ها کوتاه و بعضی بلند است.
  • میزان تربیت اسب و یا اسبچه: طول شلنگ اسب هایی با آمادگی جسمانی و نرم، بیشتر است.
  • روش حرکت اسب و یا اسبچه: این روش در اسب ها و اسبچه ها در روزهای مختلف و محیط متفاوت فرق می کند.

برای جبران این تفاوت قبل از شروع تمرین اسب را روی زمین در حال حرکت برانداز کنید.

فواصل را برای اسب هایی با شلنگ کوتاه تر تنظیم کنید. اسب هایی که شلنگ هایشان بلندتر است به طور معمول می توانند به راحتی طول شلنگ هایشان را کوتاه کند.

حالت سوار

 

نکاتی درباره آموزش سوارکاری

مربی باید حالت بالاتنه روی اسب به هنگام کار روی تیرها را به شاگردان آموزش دهد.

  • کمر صاف و شانه ها بدون انقباض.
  • نگاه به آن طرف تیرها.
  • ساق ها در طرفین اسب در تماس با او و آماده برای فشار به منظور تحرک بیشتر در صورت نیاز.
  • دست ها نرم با تماسی ملایم با دستجلو ها و آماده برای دستجلو دادن به هنگام حرکت روی تیرها که اسب سر و گردن را به جلو می کشد.
  • به هنگام کار با گام یورتمه روی تیرها با رکاب هایی که طولشان برای کار روی زمین باشد، در حالی که سوار یورتمه اش آزاد است، تا اسب بتواند پشت خود را بلند کرده و آن را کمانی کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *